The Library of Congress > Chronicling America > Tulsa daily world.

Search America's historic newspaper pages from 1836-1922 or use the U.S. Newspaper Directory to find information about American newspapers published between 1690-present. Chronicling America is sponsored jointly by the National Endowment for the Humanities external link and the Library of Congress. Learn more

Pages Available: 8,056,532

Title:
Tulsa daily world. : (Tulsa, Indian Territory [Okla.]) 1905-1919
Alternative Titles:
  • Daily world
  • Tulsa world
Place of publication:
Tulsa, Indian Territory [Okla.]
Geographic coverage:
  • Tulsa, Tulsa, Oklahoma  |  View more titles from this: City County, State
Publisher:
J.R. Brady
Dates of publication:
1905-1919
Description:
  • -v. 13, no. 161 (Mar. 3, 1919).
  • Began Sep. 14, 1905.
Frequency:
Daily
Language:
  • English
Subjects:
  • Tulsa (Okla.)--Newspapers.
  • Tulsa County (Okla.)--Newspapers.
Notes:
  • Archived issues are available in digital format as part of the Library of Congress Chronicling America online collection.
  • Available on microfilm from the Library of Congress, Photoduplication Service.
  • Description based on: Vol. 1, no. 83 (Dec. 21, 1905).
  • Weekly eds. : Tulsa weekly world, and: Oklahoma world, and: Oklahoma weekly world.
LCCN:
sn 85042344
OCLC:
4450824
ISSN:
2330-7234
Succeeding Titles:
Related Titles:
Related Links:
Holdings:
View complete holdings information
View
First Issue Last Issue

Tulsa daily world. December 21, 1905, Image 1

Browse:

Calendar View

All front pages

First Issue  |  Last Issue

Tulsa Daily World

The Tulsa Daily World appeared on September 14, 1905, in Tulsa, Indian Territory. The paper was issued every morning, Tuesday through Sunday. It consisted of seven columns on eight pages, measuring 17 X 22 inches. Each edition cost five cents, or a reader could purchase a yearly subscription for $4.80.

Tulsa Republican party activist, James F. McCoy, approached J. R. Brady with the idea of starting a daily newspaper. Brady was publishing the weekly Indian Republican. The only daily newspaper at the time was the Tulsa Democrat. Republican leaders desired a publication representing their viewpoint and in return assured Brady financial assistance.

By 1906, Brady was operating both the World and a weekly edition, the Oklahoma World. The same year he enticed entrepreneur George Bayne and his brother-in-law, Charles Dent, into buying the newspapers and the World Publishing Company. Seven years later, Dent and World editor, Eugene Lorton bought out Bayne. In 1917, Lorton became the sole proprietor of the newspaper and publishing company.

Lorton cemented the World’s credibility after a nine-year editorial battle against the owner of the Tulsa Democrat,Charles Page, over bringing clean water to the city of Tulsa. Lorton campaigned for a reservoir to be built on the Spavinaw Creek and having water piped in to town. Oilman Page wanted the city to buy water from his Shell Creek water system instead. In 1919, Tulsans finally approved the Spavinaw plan. Page immediately sold the Democrat to Richard Lloyd James who renamed it the Tulsa Tribune Democrat.

In the 1920s, Lorton started to break away from the Republican Party. In the wake of the 1921 Tulsa Race Riots, the World became known for its opposition to the Ku Klux Klan. Lorton unsuccessfully ran as a Republican candidate for the U.S. Senate in 1924. Four years later, the World endorsed Democrat Alfred E. Smith in the presidential election. Lorton endorsed Franklin D. Roosevelt in the 1932 and 1936 elections but opposed a third term for Roosevelt in 1940 and returned to the Republican Party for good.

In 1941, the World entered into a joint operating agreement with the Tulsa Tribune, formerly the Tulsa Tribune Democrat. The World and the Tribune remained editorially independent but combined production and support under the Newspaper Printing Corporation. In 1992, the World bought the Tribune’s interest in the Newspaper Printing Corporation, and the Tribune ceased publication.

The World had several name changes through the years. In 1919, the title was changed to Morning Tulsa Daily World, then back to Tulsa Daily World in 1927. After 72 years, “Daily” was dropped from the title, and it became the Tulsa World. The World was owned and operated for nearly a century by the Lorton family. In February 2013, the newspaper announced that it had been sold to Berkshire Hathaway’s BH Media Group. The Tulsa World continues to be the second largest newspaper in Oklahoma.

Provided by: Oklahoma Historical Society